maanantai 21. syyskuuta 2015

Ihmiskoe: mehupaasto

Innostun uusista asioista äärimmäisen helposti. Olen varmasti monen myyjän unelma-asiakas, haluan heti kokeilla jos joku minulle jotakin suosittelee. Kaikki jutut eivät todellakaan ole jääneet pysyviksi mutta aina olen jotakin uutta oppinut ja huomannut.

Vyöhyketerapeuttini suositteli minulle paastoa ja tietysti olin heti mukana! Kyse ei ollut mistään vesipaastosta, vaan itse mehulingolla tehtävistä mehupaastosta eli ihan oikeista hedelmistä ja vihanneksista. Paaston tarkoitus oli saada suolistoni parempaan kuntoon. Minullahan on vatsa toiminut pari vuotta paremmin kuin koskaan mutta ei vatsani ihan täysin normaali ole, joten eikuin kokeilemaan taas uutta juttua!

Latasin Ipadilleni seitsemän päivän mehupaasto-sovelluksen, jossa oli reseptit mehujen tekoa varten ja muitakin infopläjäyksiä. Olin äärimmäisen innostunut paastosta, jännitti toki mutta hyvällä tavalla. Tulevan seitsemän päivän aikana minulla olisi viisi mehua päivässä ja lisäksi aamulle ja illalle lämmin tee eli ihan kivasti on ravintoa elimistölle tulossa, sillä viitisen kertaa syön normaalisti päivässä.
Olin paastoa edeltävänä päivänä roudannut Lidlistä kassi kaupalla HeVi-osastolta tavaraa. Kolmen päivän kauppalistassa oli mm. 38 omenaa, 4 ananasta, 3 kurkkua, 4 limeä, 3 avokaadoa yms.. Aika paljon siis kamaa, osaa vihanneksista mun piti ihan googlettaa, sillä en ollut edes kaikista koskaan kuullut. Onneksi Sokokselta pystyi täydentämään harvinaisempia ostoksia.

Mehulinkoni pääsi kaapista pois!

DAY 1.
31.8 se alkoi. Kaivoin aamulla mehulingon kaapista ja mietin ihmeissäni, kun en vekotinta ole pariin vuoteen käyttänyt.. Miksi ihmeessä en!?
Sitten muistin, hitto siinä pömpelissä on niin monta eri osaa, jotka täytyy jokaisen mehustuksen jälkeen pestä!! Vihasin sitä sillon, vihaan sitä edelleen!
Aamulla oloni oli hyvä ja innostuneena tein aamiasmehun. Päivän mittaan päätä alkoi särkeä ja minulla ei yleensä koskaan särje päätä! Olo oli ihan kuin olisin vetänyt viinaa viikon (mitä en koskaan ole edes tehnyt), refleksit olivat hitaat ja kävin muutenkin todella hitaalla, väsytti, kauhee nälkä ja armoton päänsärky vain yltyi. Mietin jo lopettamista mutta en halunnut vielä luovuttaa. Illalla painuin äärimmäisen nälkäisenä nukkumaan, peläten jo seuraavaa päivää.


DAY 2. 
Aamulla heräsin kuitenkin ihan virkeänä ja päätin jatkaa kokeilua. Mehut naamariin ja lenkille. En tiedä johtuiko surkea lenkki paastosta vai painoiko 10km kisa vielä jaloissa mutta aika heikko happi oli juosta. Mietin vain lenkillä kaikkia ruokia, joita voisin syödä kun pääsen kotiin. Palkkarin päätin juoda mutta halusin muuten jatkaa paastoa, jokin ei vain antanut minun luovuttaa. 
Iltapäivällä olo olikin jo äärettömän energinen, minulla ei ollut edes nälkä eikä ruokaa tehnyt mieli. Ihan huikee fiilis ja hyvällä, kevyelä ololla menin nukkumaan.


DAY 3
Aamulla jälleen heräsin hyvään oloon ja mehun jälkeen painuin koiran kanssa pitkälle lenkille. Loppulenkistä olo oli aika nuutunut ja jälleen mietin ruokia, joita voisin syödä kotiin päästyäni. En kuitenkaan syönyt, taas jokin pidätteli minua luovuttamasta. Oikeastaan aina heti mehun jälkeen olo oli energinen ja tuntui, että olisin voinut juosta vaikka maratonin. Koko päivä ja ilta mentiin energisenä, oikeastaan liian energisenä; en saanut nukuttua, olin jotenkin niin virkeä ja täynnä tarmoa.

Yksi ateriani, nätisti lasiin kadettuna..
DAY 4.
Vaikka olin nukkunut parina päivänä todella vähän, niin en kokenut enää väsymystä, lenkilläkin jaksoin hyvin mutta huomasin etteivät jalat oleen edelleenkään palautuneet 10km kisasta ja siitä nyt oli jo viisi päivää.. enhän ollut mitään proteiinipitosta syönyt sitten sunnuntain. Päätin, että huipulla on hyvä lopettaa eli perjantaista lähtien lisään Herban pirtelöt ja tuorepuuron mukaan ruokavalioon.

DAY 5. 
Puolet mehuja ja puolet helposti sulavaa ruokaa eli pirtelöitä ja puuroa. Halusin palata normaaliin ruokaan varovasti, sillä elimistö ei todellakaan pysty heti esimerkiksi pihviä sulattamaan..

Oikeesti mä join ateriani ihan suoraan kannusta..


Johtopäätös:
Suosittelen kokeilemaan! Tuollaista energialatausta en ole koskaan vielä kokenut, vaikka olen normaalistikin aika tehokas. Vatsassa olo oli todella kevyt koko paaston ajan, ei minkäänlaisia turvotuksia yms.. Ihan mahtavaa <3. Edelleen olen silloin tällöin tehnyt lempparimehua välipalaksi tai osana ruokaa ja ehdottomasti aijon jatkaa mehulingon käyttöä.

Haittapuolina toki oli mehulingon jatkuva pesu. Minulla saattoi mehun valmistamiseen mennä 15-30 min. ja sitten join sen alle minuutissa. Kaupassa piti rampata koko ajan, kun aina en saanut sitä 38 omenaa ostettua :D ja voin kertoo, että hieman minua tuijotettiin, kun latasin kärryyn Lidlin kaikki omenat. En myöskään koe, että juoksu on paras treenimuoto paastolla, lihakset eivät kyllä palaudu treenistä ihan pelkällä itsetehdyllä mehulla..

En luovuttanut siksi, että ruuanhimo olisi vaivannut tai minulla olisi ollut jotenkin huono-olo, vaan tiestin, että treenaus ei ole järkevää niin pienillä kaloreilla ja mitättömillä proteiinimäärillä. Halusin ehdottomasti treenata niin täysiä kuin pystyin, joten viikon paasto ei tähän vaiheeseen ole paras ajatus.
Joku kaunis päivä paastoan ihan koko seitsemän päivää ja skeptisille ihmisille tiedoksi, niin ei mun lihasmassa romahtanut hurjasti, enkä ole lihonut paaston jälkeen grammaakaan. No, oliko siitä hyötyä? En tieteellisesti voi sitä todistaa mutta minä haluan uskoa, että oli. 


xxx

-Minna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti