tiistai 12. toukokuuta 2015

Raaka Snickers, pieni pala taivasta

En ole kummoinenkaan kokki mutta olen vielä huonompi leipuri. Kyse ei ole siitä, että kokisin sen jotenkin todella vaikeana, vaan olen vain hyvin laiska leipomisen suhteen. Nykyään varsinkin, kun olen reilu puolitoista vuotta ollut gluteeniton, niin en edes kaipaa mitään lepomuksia.

Terveellinen ruoka on kuitenkin aina kiinnostavaa! Seuraan monia terveysruoka blogeja, etenkin "terveysherkku" blogeja ja minulla on Bloglovinissa monta kymmentä raakaherkkurespetiä tallennettua, odottamassa leipomusinspiraatiota. Haaveenani on panostaa vähän enemmän ruuanlaittoon tulevaisuudessa ja tarkoitan nyt enemmän ehkä siihen makupuoleen (terveyspuoli on jo aika hyvin hanskassa). Ramin mielestä minulla kun ei ole makuaistia; tykkään kuivasta kanasta, syön vihermössöjä yms "herkullisia" mössöjä :D hahah!

Vappuna kokkailin ensimmäistä kertaa elämässäni raakaherkkua ja haluan ehdottomasti jakaa respetin kanssanne, meinaan oli sen verran hyvää settiä, ehkä jopa minun uusi lempiherkkuni..

Saanko esitellä: Raaka Snickers (4 annosta) <3

POHJA:

1dl maapähkinävoita
2 rkl hunajaa
2 rkl mantelijauhetta
1/10 tl suolaa (jos maapähkinävoi on suolaton)

TÄYTE:

12 kpl kuivattua taatelia tai 8kpl tuoretta
1 rkl kylmäpuristettua kookosöljyä (sulatettuna)
1rkl vettä
1/6 tl aitoa vanilijajauhetta
1/8 tl suolaa

PÄÄLLE:

n. 1dl kuorittuja maapähkinöitä

SUKLAAKUORRUTE:

3 rkl sulatettua kookosöljyä
2 rkl hunajaa
3 rkl raakakaakaojauhetta

Sekoita pohjan ainekset keskenää ja laita pieneen vuokaan. Itselläni ei laajaa vuokavarastoa ole, niin laitoin vain piirakkavuokaan ja muotoilin "taikina"pohjasta neliön.
Laita pohja pakkaseen jähmettymään ja siirry täytteen tekoon.
Soseuta täyteen ainekset keskenään. Minä käytin sauvasekoitinta mutta voi muussata myös käsin esim. haarukkaa käyttämällä.
Laita valmis täyte pohjan päälle, painele maapähkinöitä täyteeseen ja jätä jälleen pakkaseen jähmettymään.

Valmista suklaakuorrute eli sekoitat aineet keskenään, mikäli kaipaat lisää makeutusta, niin lisää hunajaa. Levitä suklaakuorrute koko komeuden päälle ja jätä  vielä noin puoleksi tunniksi jähmettymään.

Leikkaa neljäksi patukaksi tai haluamaasi muotoon.

Minulle makean yliannostus tulee harvoin. Voin kevyesti vetää levyn suklaata tai litran jäätelöä, eikä tunnu missään mutta tämä kanssa oli pakko myöntää, ettei pysty kovinkaan isoa palasta syömään. Huom! Minun "pieni" palanen on siis lähes puolet tuosta koko satsista eli melkein kahden annos :D hahhaa! Normaalille ihmiselle voi ehkä riittää 1/2 annos tai se yksi..

Ulkonäkö voisi olla parempi mutta ensi kerralla panostan siihen vielä enemmän

Eikun herkuttelemaan!

xxx

-Minna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti