sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Viikko alkaa astangajoogalla

Monta vuotta olen laiminlyönyt kroppani kehonhuoltoa. Hokenut vain: "pitäis venytellä", "pitäis käydä useimmin hierojalla" jne..Aina olen hetkeksi innostunut venyttelemään ja rullailemaan mutta se ei ole koskaan pysyväksi tavaksi (valitettvasti) tullut. Tiedän, olis helppoa samalla kuin katsoo telkkaria tai jos illalla juuri ennen nukkumista tekisi rauhalliset venytykset mutta kun ei viitsi.. Jotakin on kuitenkin tehtävä; hierojana minun kroppani on työkalu, en halua sitä hajottaa. Minulla suurimmat "ongelmat", eli huono liikkuvuus, on rintarangassa, hartioissa ja niskassa, ei jaloissa vaikka juoksen paljon ja seison lähes koko päivän jalkojeni päällä.

Viimeinkin olen saanut aikaiseksi säännöllisen kropan huollon: syksystä lähtien olen käynyt kerran viikossa astangajoogassa eli kohta tulee puoli vuotta viikottaista joogailua täyteen ja tämä laji on tullut jäädäkseen! Liikkuvuus on parantunut kropassa huomattavasti ja jotenkin olen jäänyt joogaan koukkuun; sitä rentoa mutta virkeää oloa en ole vielä mistään aikaisemmasta lajista löytänyt. 

Astangajoogassa kehittyy liikkuvuus ja kroppa voimistuu eli kyseessä ei todellakaan ole mikään kevyt tunti: hiki virtaa ja paikat tärisee :D. En ole joogan kuitenkaan huomannut vaikuttavan kielteisellä tavalla esimerkiksi palautumiseen, vaan päinvastoin. Tuntini on aina maanataisin 7.30-9.00, mikä on loistava ajankohta! Maanantai on aina juoksusta lepopäivä, joten ei ole lenkkiä juostavana, lisäksi ehdin hyvin töihin kymmeneen. Alussa mietin, että onko järkeä käyttää ainutta juoksutreenistä olevaa vapaata uuteen harrastukseen mutta turhaa pelkäsin. Aktiivinen lepo on mielestni parantanut palutumista, etenkin vakion sunnuntain pitkän lenkin jälkeen, viikko on myös ihana aloittaa stressitasoja laskemalla joogassa.

Juoksu on kuitenkin edelleen ykköslaji ja harrastus mutta innolla odotan kehittymistäni joogassa: kuinka asanat sujuvat paremmin ja liikkeet alkavat tuntua helpommilta. Uskon toki parantuneesta liikkuvuudesta ja voimasta olevan hyötyä ensi vuoden juoksuihin. 

Jee, huomenna taas maanantai <3


xxx

-Minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti