sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Lepo ja palautuminen

Viikonloppu hurahtanut läpi ja enää 2 viikkoa lomaan <3 JEI!
Tänään oli jännä päivä; kävin testaamassa Crossfit-treenin Tampereen Crossfitissä, oli kyll aika rankkaa settiä ja itselleni vaikein homma oli selvästi punnerrukset. Kivaa oli vaikkei siitä nyt minun uutta harrastusta lähitulevaisuudessa tulekkaan.

Tänään ajattelin puhua levosta ja palautumisesta. Treenaus ja kehittyminen on kuin kolmijalkainen jakkara, jossa jalkoina ovat: treeni, ravinto ja lepo. Mikäli joku näistä puuttuu tai on huonommalla huomiolla, niin jakkara ei ole suorassa eikä kehittyminen ole niin hyvää kuin se voisi olla. Onko sinulla joku jalka lyhempi vai oletko edes ajatellut asiaa? Kannattaa miettiä! Oma heikkuous on kyllä tuo lepo. Ravitsemus alkaa pikkuhiljaa olemaan kunnossa, vaikka siinäkin haasteita on edelleen mutta omaa kehoa kuunnellen alkaa kaikki olemaan kunnossa, siitä sitten joskus toiste lisää.. 
Treenauskaan ei ole ongelma ja treenit on valmentajan toimesta tehty juuri minulle sopiviksi, joten no problem! Mutta tuo lepo! Miten voikin olla niin vaikeaa?

Kiltin tytön-syndrooma? Kaikki asiat pitää hoitaa, sillä enhän minä voi sanoa: "Nyt en jaksa" ja istua sohvalle. Se on jaksettava :D. Ei vaiskaan, pikkuhiljaa alan oppia sanomaan ei ja voin jättää asiat seuraavalle päivälle, hommat kyllä odottaa (valitettavasti kukaan ei niitä hoida) mutta sohvalla en osaa arkisin paljoa löffiä.

Veikkaisin, että aika moni elää kiireistä arkea ja kiirettä ei voi vertailla ihmisten kesken. Kukaan ei voi toiselle sanoa: "eihän sulla nyt mitää kiirettä ole kun ei ole... lapsia tai omakotitaloa tai et ole yrittäjä tai ei ole "harrastuksia", vaativaa työtä.. jne.. Koemme asiat erilailla, toiset stressaavat herkemmin toiset ja ei siitä sen enempää! Ajankäyttöä kannattaa kyllä miettiä, roikutko facebookissa, katsotko telkkaria kuinka paljon ja mihin aika kuluu. Eikä edellämainituissa asioissa mitään pahaa ole, pääasia on, että pääset huilaamaan ja palautumaan. Levon tulee olla myös henkistä "lepoa", olemme kuitenkin kokonaisuus eli psyykkinen ja fyysinen kunto kulkee käsikädessä. Oma keinoni lepuuttaa mieltä on juoksu ja koiran kanssa metsässä kävely.. aika mummoo! :D

Lepo tarkoittaa minulle treenistä lepopäivää eli en juokse mutta se on oikeasti paljon muutakin. Lepo olisi henkistä nollausta eli ei miettisi asioita, joita pitää tehdä ja hoitaa.  Lepo tarkoittaa nukkumista ja unta riittävästi eli minulle noin. 8h yöunia ja mielellään ennen 23 nukkumaan.

Palautuminen merkitsee minulle suorituksen jälkeistä asiaa. Ensimäisen tulee mieleen treeni mutta se voi olla työstä palautumista, flunssasta palautumista yms.. Treenistä palautumisen avuksi juon AINA palkkarin. Palautumiseenhan me tarvitsemme mm. hiilareita täyttämään glykogeenivarastot ja proteiinia korjaamaan lihasvauritot.
Sanokoon muut mitä sanoo mutta itse huomaan eron jos juon palautusjuoman! Suosittelen!
Siinä on LOVE OF MY LIFE <3

                                                  
Kestävyysliikkuja palkkari hiilari-proteiinisuhe 3:1. Herbalifen tuotteita saa vai siis itsenäiseltä jälleenmyyjältä. Nyt sielä joku tuttu ajattelee, et tuo Minna kaupittelee, kun on jälleenmyyjä. :D. Tarkoitus on vain kertoa miten minä palaudun treenistä ja tässä on yksi tärkeä osa!
Niin ja pakko kertoa mun uus sykemittari sanoo aina treenin jälkeen, kuinka monta tuntia menee palautumiseen. Elien juoksi 20km ja olen mittarin mukaan palautunut 25h lenkin jälkeen. Siistiä!! :)
Tietysti hierojana ylistän myös kehonhuoltoa eli venyttelyä, hierontaa, putkirullausta..

Kevennyksenä loppuun: eilen lenkillä eksyin! Hahha, lähdin paluumatkalla väärästä tienhaarasta juokseen mutta onneksi en montaa minuuttia ehtinyt juosta mutta tuli vähän kiire töihin ja piti juosta kotiin kauheeta kyytiä.

Sitten vielä kuvia lauantai-illan koiratreeneistä, Chilpan kanssa höntsäiltiin. On se vaan niin mamman mussukka!!



Hyvää viikon alkua ja muistetaan levätä niin henkisesti kuin fyysisesti ja nauttia!

xxx

-Minna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti