sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Treeniterkut

Kerronpa tänään pitkästä aikaa treeneistäni, kun olen muutamat viime kerrat jauhanut kaikesta muusta paitsi tämän blogin pääasiasta eli juoksusta. Huomasin tänään, että Pariisin keikkaanhan on enää vajaa kaksi kuukautta.. Ei todellakaan tunnut siltä, että kunto olisi kehittynyt mihinkään syksyisestä.. No, onneksi talvikeleihin voi hieman vedota; lumessa ja jäällä ei pääse ihan niin kevyesti kirmaamaan kuin kuivalla asfaltilla. Hyviä juoksulenkkejä on toki ollut, todellakin huomaa kevään ja valon lisääntyneen määrän vaikuttaneen mielialaan lenkillä. Aamulla on mahtavaa päästä juoksun ohessa todistamaan auringonnousua ja lopettaa lenkki täydessä auringon paisteessa. Voiko olla enää parempaa tapaa aloittaa päivää?!

Muutama viikko takaperin tein uuden tonnin ennätyksen (hyvän jäniksen ansiosta), joten ehkä hieman liioittelin ettei kunto ole mihinkään suuntaan mennyt. Aikaisempi ennätys kesältä 3.31 on nyt siis 3.25, ihan kiva parannus! Mutta pakko sanoa, että olen aika huono näissä kaikkien eri matkojen "ennätysten" kirjanpidossa.. Käytännössä siis mä vain juoksen ja koitan joka treeneissä tehdä parhaani, fiiliksien mukaan siis mennään; ei tarkkojen sykerajojen tai sekuntilaskelmien mukaan.

Saliharjoittelu on kuulunut syksystä lähtien lähes joka viikko treeniohjelmaan ja voimatasojen nousun huomaan selkeästi juoksussa. Jalat eivät hapotu kovassa vauhdissa läheskään niin nopeasti kuin aikaisemmin ja huomaan pitäväni ylävartalon paremmassa ryhdissä pitkillä lenkeillä. Paino on myös pysynyt samoissa lukemissa, joten mitään bodaria minusta ei ole tullut :D hahah! Vielä olis jalkatreenejä luvassa noin kuukauden ajan ja sitten keskityn vain juoksuun. Yläkropan salitreenit haluan säilyttää ihan koko kesän ajan, sillä tavoitteeni on parantaa yläkropan huomattavia lihasepätasapainoja; vahvistaa etenkin selkää ja olkapäitä.

Talvella, etenkin lumisena talvena, olisi hyvä korvata joitakin lenkkejä hiihdolla mutta entä jos ei huvita?! Kerran olen tänä talvena käynyt hiihtämässä ja olihan se mukavaa mutta ei milläänlailla yhtä kivaa kuin juoksu.. Tänään treeniohjelman mukaan olisi ollut kolmen tunnin korvaava mutta päätin oman mielenterveyteni kannalta mielummin juosta 30km kuin hiihtää kolme tuntia.. Ehkä se johtui siitä ettei hiihtoa ole kauheasti tullut treenattua viime vuosina..  Juoksu oli siis helppo ja turvallinen vaihtoehto tälle päivälle :D.

Eipä tässä uuten mitään kummempia ole treenirintamalla tapahtunut, kova into on juosta ja treenata, eikös sillä ihan hyvin eteenpäin pääse..


Aurinkoista viikkoa!


xxx

-Minna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti