maanantai 11. helmikuuta 2019

Raskausviikko 34 ja miten menee


Raskausviikko 34 alkoi eilen ja h-hetki lähenee koko ajan (alle 7 viikkoa laskettuun aikaan!!). Olen voinut edelleen hyvin ja uskoisin loppuajan sujuvan samaan malliin. Olettamukseni raskaudesta (jo ennen raskautta) oli paljon pessimistisempi; kuvittelin raskausajan olevan särkyjä, kolotuksia, itkupotkuraivareita.. Mutta ei! Minulla kroppa voi hyvin eikä mielikään ailahtele suuresti. Tietysti aina kuulee enemmän ikäviä kokemuksia, ehkei suomalainen osaa tai kehtaa hehkuttaa hyvää ja onnellista oloa. Olisihan se noloa jos naapuri pahoittaa mielensä kun et voi yhtä huonosti kuin toinen.

Vauhtini on toki hidastunut, tehokkuus kärsinyt ja keho kangistunut. Kenkien laitto on mahan takia vaikeampaa, 10kg:n lisäpaino ja jaettu verenkierto hengästyttää pienessäkin ylämäessä. Heräilen öisin ja kokonaisvaltainen väsymys vaivaa pitkän työpäivän jälkeen. Nämä asiat eivät kuitenkaan hankaloita elämää sen kummallisemmin. Muutokset ovat tapahtuneet vähitellen, joten pääkoppani on pysynyt muutoksessa mukana. Olen oppinut olemaan lempeämpi keholleni, kasvaahan sisälläni pieni ihminen ja hän vaatii oman osansa voimistani.

Valehtelisin jos väittäisin ettei ”pakkolepo” ole lainkaan ärsyttänyt minua. Ajoittain on harmittanut todella paljon löysäillä. Aikaisemmat kevyet aktiviteetit kuten koiran lenkitys, siivous, kaupassa käynti kävellen, ottaa nykyään kropan päälle ja liitoskipujen vaivatessa on minun jätettävä asioiden hoitoa väliin. Rami on ollut todella huolehtivainen ja välillä ehkä jopa vihainen kun olen koettanut askareita hoitaa, vaikka  olisi  ehkä pitänyt ottaa rauhallisemmin.

Minulla alkoivat liitoskivut varhaisessa vaiheessa. Olen päivittäin jaloillani paljon ja työmatkapyöräilyn jäätyä tulee ”pakollisia” arjen kävelyitä (työmatkat ja koiran ulkoilutus) tehtyä noin 10 kilometrin edestä, välillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Kipuihin ei auta muuta kuin lepo ja makoilu. Pelastukseni on ollut ajoittaa päivääni ”välikuolemia”, jolloin pötkötän hoitopöydälläni 10-15min., jonka jälkeen taas jaksaa. Suosittelemisen arvoinen tuote on ollut hyvä tukivyö, joka keventää häpyluulle kohdistuvaa painetta.

Raskausajan suonikohjuista en ollut kuullutkaan ja tietysti minulle niitä on siunaantunut. ”Ihastuttavat” suonikohjut alkoivat ilmestymään 20 raskausviikon paikkeilla nivusiin ja lähentäjiin. Onneksi ei ole uikkarisesonki! Eikä ongelmaan ole auttanut 24/7 päällä olevat tukisukkahousut tai jalkojen nostelu. Toki, enhän pysty jalkoja pitämään ilmassa kokoaikaa, sillä onhan töitä tehtävä ja muutkin arjen asiat hoidettava. Lohdutuksena olen kuullut niiden poistuvan synnytyksen jälkeen, toivokaamme näin käyvän myös minulle!

Olen äärimmäisen onnellinen helposta raskaudesta, mikä on mahdollistanut liikkumisen koko raskauden ajan. Rakastamani juoksu jäi viikolle 30. Ensiksi SI-nivel alkoi oireilemaan löystyvien sidekudosten vuoksi ja pidin pari viikkoa juoksutaukoa. Vaivan helpottuessa kokeilin juoksua mutta keho ei siitä enää tykännyt; supistukset iskivät päälle. Nykyään hengästyn myös hyvin nopeasti, joten on varmasti järkevämpi kävellä vauhdikkaasti hyvässä ryhdissä kuin yrittää lyllertää juoksua muistuttavaa lajia.

Omien lenkkien jäätyä olen tehnyt enemmän kotijumppaa kehonpainolla, TRX-nauhoilla ja pienillä käsipainoilla. Keskittynyt vahvistamaan koko kehoa järkevästi ja turvallisesti. Lihaskuntojumppaa tulee tehtyä 3-4x viikossa 30-60min. kerrallaan. On ihana huomata ryhdin pysyvän ja myös sen ettei lihakset ihan ole kadonneet, vaikka niiden päälle on hieman pehmeää kerrosta tullut lisää :D.

Alaselkäkivut olen kokonaan välttänyt ja uskon sen johtuvan päivittäisestä liikkuvuus-jumpasta. Pyrin tekemään joka aamu noin 15min. kestävän jumpan, jossa käyn lihaskalvoketjut läpi ja otan parit pakaraa aktivoivat liikkeet mukaan. Jos alaselkä alkaa yhtään oireilemaan kesken päivää, teen muutamat lantion käännöt tai kissan/lehmän selkä -liikkeen ja kipu on poissa. Liike on lääke myös raskausaikana.

Minulla on hyvä työ raskaana olemiseen :D. Pystyn seisomaan, istumaan ja vähän liikkumaan päivän mittaan. Eikä minulla vatsa ole kovinkaan suuri, jotta se olisi tiellä. Moni ajattelee hieromisen olevan raskasta ja toki se onkin fyysinen mutta koen paremmaksi pysyä liikkeessä koko ajan kuin sen, että joutuisi istumaan koko päivän.

Taukoja pidän enemmän kuin aikaisemmin. Pyrin kerran päivässä pitämään vähintään yhden tauon, jossa pääsen makoilemaan ja tietysti säännöllinen syöminen on tärkeää. Säännöllinen syöminen on ollut elämäntapana jo kauan, kovaa treenatessa on must-juttu pitää energiat tasassa jos haluaa treenien kulkevan.

Tämän hetkiseen matkaan mukaan mahtuu hieman kipuja, väsymystä, turhautumista  ja suonikohjuja mutta mielestäni kaikki on kuitenkin ollut hyvin helppoa ja leppoisaa. Katsotaan kuinka homma etenee loppua kohden. Vetovoiman lakiin uskovana mieleni on rauhallinen ja tiedän kaiken menevän hyvin J.

Peiliselfien masupäivitys
Ihanaa viikkoa!

xxx

-Minna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti